Monday 14 May 2012

Kenapa saya suka tengok filem Kollywood?


Assalamualaikum!

Vanakkam!

Maybe post ni agak lawak dan "mengerikan" pada sesetengah orang.Tapi aku tak kisah,janji korang ni optimis.

Pada zaman sekarang,budak-budak baya-baya kita suka menonton filem.Tak kisahlah kan kat mana-mana,streaming ke,wayang ke,DVD player ke.Aku jamin rasanya filem yang paling dapat sambutan ialah filem Hollywood.Kena-kena pulak yang ada CGI.

DEY!Habis Kollywood tu menata apa?

Buat semua peminat filem ,apakata kita tambahkan satu lagi wood untuk diingat.Kollywood ini adalah istilah untuk merujuk kepada industri perfileman Tamil di India.Pusat bagi pengembangan Kollywood ini asalnya di negeri Tamil Nadu yang terletak di tenggara India.Buat pengetahuan kita semua,industri Kollywood dah bertapak selama 70 tahun.Lama juga kan.

Sejarah filem di India ini bermula dengan zaman kolonial British.British telah memperkenalkan seni wayang gambar kepada rakyat India bertujuan untuk propaganda pada asalnya.Tetapi,semua budayawan India tidak mahu kebudayaan mereka pupus kerana propaganda ini.Di sinilah bermulanya usaha memurnikan semula budaya mereka yang semakin terhakis.Awal-awal perfileman tamil lebih kepada kisah -kisah epik Hindu seperti Mahabhrata(salah eja jangan marah ye) dan Gita.Bila zaman India nak merdeka,filem-filem kemasyarakatan pula diangkat naik.Industri ketika ini dimeriahkan oleh  pelakon-pelakon yang sangat dipuja sehingga sekarang iaitu MGR dan Sivaji Ganesan.


MGR

Sivaji Ganesan



Zaman-zaman 60 an sehingga 90 an menyaksikan banyak juga pelakon yang terus mendapat tempat di hati peminat filem Kollywood ini.Mula berlakon,memanglah nampak sangat canggung,tetapi lama-lama jadi terbaik macam betul-betul pulak.Antara pelakon yang top jugaklah sepanjang era nie ialah:

Rajnikanth
Vijay
Prabhu
Prabhu Deva
Vijayakanth



Masuk alaf baru,saham Kollywood dah meningkat naik jugalah sampai orang yang bukan berbahasa Tamil pun nak berlakon juga.Orang Islam pun ada.

Mammothy.Dia ini star filem Bahasa Malayalam.

Ajith ni memang boleh berlakon filem Kollywood dan juga Bollywood.

Kamal Hassan



Sekarang nie,Kollywood nampak dah utamakan bintang baru serta bakat muda.Refreshment la katakan.Ada juga yang time 90 an nampak tak hot,tapi sekarang bukan main lagi.Antaranya...

Surya
Arjun rasanya kalau tak silap

Karthik
Vikram



Wah,macam pro pulak aku nie.Tapi mesti ada yang tertanya-tanya apalah hebatnye filem Kollywood nie?

  1. Filem Kollywood ini membawa peminatnya rasa dekat dengan filem sebab kekadang story satu filem itu pernah berlaku dalam hidup penonton.Ada filem kisah benar pengidap AIDS,filem kesusahan hidup rakyat,filem yang ada political trick dan memacam lagi.Filem kisah si buta pun ada.
  2. Nampak aje dalam filem miskin,kotor dan sebagainya tapi kemeriahan dalam filem tetap terasa.Mana taknya ,kalau ada upacara kahwin misalnya,semua nak menari.Jogetnya pula woiiii,macam tak ingat dunia!
  3. Filem Kollywood ada juga bertemakan isu sosial yang agak sensitif kalau diucapkan di negara Malaysia seperti isu perselisihan agama,politik darah dan besi,masalah ras keturunan/kasta.Rasanya Malaysia ada filem isu2 macam ini,sah banned terus!
  4. Sapa kata heroin Kollywood tak cantik?Tengoklah sendiri!
  5. Sesetengah adat diorang ni pelik dan unik juga.Ada satu filem itu ,lelaki kahwin pokok pisang!
  6. Lawak jenaka kekadang agak mengerikan.Mana tidaknya,suruh cari barang,tak tahu barang apa,tapi kalau tak cari,kena tetak dengan parang!
  7. Sebelum hero kahwin,memang malu-malu je jumpa heroin.Lepas kahwin,dah macam temasya pula.Itu bukti bahawa semua masyarakat menggalakan perkahwinan.Dah kahwin ,ikutlah nak ke mana pun,takde sape melarang.
  8. Penjahat semua pun memang terserlah kejahatannya.Sanggup bom orang!Tetak!
  9. Hero pun semuanya ada otak walaupun tak sekolah tinggi.Kalau yang berpangkat,semuanya merendah diri dan paling penting,skill lawan memang kaw-kaw!
  10. Tak hensem,kurang lawa pun boleh berlakon filem apa!



Pelakon filem Veerasamy.Hah,sapa kata aku tak boleh berlakon ha?

So,sebenarnya aku bukan nak bawa 1Malaysia ke apa ke,tapi kan,ini cuma minat aku jer.Tak kisahlah ada yang tak minat.Minat tu masing-masing la kan.Baik aku tengok filem macam ni dari balik-balik cerita hantu,cerita budak setan,ombak tak ombak.Dah nak buat macam mana,takde teladan langsung!

Aku tak rendahkan martabat filem Malaysia,cuma kalau asyik tunjuk benda kurang sihat pun tak bagus juga.Ada juga filem Malaysia yang bagus macam Bilut,Embun,Bukit Kepong.Yang aku pasti,filem Tan Sri P.Ramlee memang terbaik!!


Sebenarnya,Tan Sri P.Ramlee juga meminati Sivaji Ganesan.

p/s:Kalau ada silap-silap sikit,sorilah.Ini ringkasan cerita aje....Teruskan bersikap optimistik.

No comments:

Post a Comment