Sunday 22 July 2012

Ramadan:Myself.

Wau!

Rasanya kali ini aku ingin nak menjelaskan bahawa sudah genaplah usia laman blogspot milik aku ni.Hahaha....bangga juga dah sampai setahun juga aku terus menulis sedikit sebanyak pasal "illustrasi kehidupan " ini.Memang aku mengaku,aku tak terer macam Brader Nizarazu dengan isu-isu tapi rasanya kalau aku sampaikan kisah hidup aku buat renungan semua readers,rasanya takdelah teruk sangat.

Dari masa aku menulis ini,dah masuk 2hb Ramadan kan?Mestilah semua tahu kan dengan itu,kita semua wajib berpuasa.Bukan setakat tahan lapar dahaga aje,nafsu serakah kita pun kenalah tahan juga.

Dalam usia aku ini,puasa itu dah rasa okey je,sebab aku masih sihat walaupun badan aku  banyak menerima kesakitan dan masih ada wang untuk beli apa yang aku mahu makan.Aku pun rasa agak tenang dengan kehadiran bulan yang mulia ini.

Start dari bersahur,aku makan secukupnya untuk pastikan aku tak akan begitu kelihatan letih untuk menjalani ibadah puasa.Apa yang penting ialah,aku pastikan aku banyak minum air kosong untuk terus keep-up sepanjang hari.

Aku pun agak terkesima dengan Ramadan ini kerana buat kali pertama dalam umur aku,aku telah jadi imam untuk solat tarawih.Bukan apa,masjid dari rumah aku sangat jauh dan perjalanannya bahaya.Jadi,member-member aku semua sepakat uk buat solat jemaah tarawih kat umah aje.Aku pulak jadi imam terjun.Memanglah susah sebab selalu terjadi,kita datang tarawih ,ikut imam masjid aje,terus tak peduli semua pasal hukum hakam tarawih ini.Aku pun tengok helaian Quran aje masa imamkan solat.Nampak sangat tak ingat bacaan.

Buat kali pertama juga,bazar Ramadan dekat aje ngan umah aku.Jalan kaki aje.Tapi peniaga tak ramai lagi awal-awal ni.Susah nak cari makanan yang best nie.Tapi dapat juga aku rezeki sebab aku beli nasi lemak lauk telur dan ayam dan air strawberi dan durian belanda.Aku baru minum air durian belanda itu,nak buat ubat ubati perut aku.Oklah sikit skang.

Ada juga bahagian tak best nie.Kakak aku bagitahu dekat kampung,rumah aku diceroboh dan bapa aku dituduh buli budak kampung sebelah.Memang langsi betul lah.Tapi,aku lebih senang nak rilek2 sebab dah tahu dah penyudahnya.(Rujuk "Memang aku marah,tapi.....")Orang yang sama,modus operandi yang sama dan juga kebodohan,kegilaan dan juga sikap pengecut yang sama.Mentang-mentang aku takde kat rumah,berani pulak dia.Beginilah semua,aku nak balik kampung dan buat cover report supaya kalau aku tiba-tiba diserang atau dipukul,polis dah faham situasi aku in case aku bertindak ganas dan start mencederakan orang.Opss,ini bukan blog gangster yer.

Maha Suci Allah yang memberi aku gembira dan duka.Tetapi sebenarnya hidup aku takdelah teruk sangat sebab aku tetap ada duit walapun sikit,dan aku ader dapat sedikit perangsang dari member2 aku di Poli.Tanpa disangka, diorang mengharapkan aku berubah menjadi insan yang lebih baik berbanding dari dahulu.Aku terharu sebab dah lama study di Poli,baru aku tahu apa kemahuan member-member terhadap aku.Sebelum ini,aku jenis cold dan langsung tak peduli sesiapa. Sekarang baru aku sedar,sikap sebegini tak bagus bagi orang Islam.

Apa-apa pun buat friend aku dalam blog ni,aku ucapkan


 SELAMAT BERPUASA DENGAN SELAMAT DAN SENANG HATI.




No comments:

Post a Comment