Friday 14 June 2013

Benda Tak Benar pasal Martial Art.

ehmm, secara mudah, aku peminat seni bela diri. Aku pernah   belajar  seni bela diri . Dan aku pun galak cari fight scene kat Youtube. Cuma sekarang aku belum tertakluk pada mana2 perguruan sebab aku pun tengah study, susah nak cari masa.

Tapi kan, benda2 yg macam taboo nie selalu aku dengar dan terima sepanjang aku jadi peminat...aku pun saje kongsi sket, mana lah tahu ada blogger yg macam takut2 nak join sebab benda2 camni...
 
First reason, semua anggap martial art ni untuk orang yang nak tunjuk kuat. Tahu tak sebenarnya MA ( aku singkatkan ) ni dicipta oleh orang2 yang lemah bagi melawan penindasan dari yang kuat? Apabila puak Setsuna dari Jepun menjajah Kepulauan Okinawa ( masa tu Okinawa bukan milik Jepun), orang tempatan cuba melawan tetapi gagal? Yelah, puak Setsuna ni samurai yang lengkap bersenjata, manalah orang kampung mampu nak lawan. Tapi diorang tetap berusaha cipta MA yang mampu menentang mereka yang bersenjata iaitu Karate- Do. Ada kisah seorang samurai yang tewas di tangan orang biasa yang tak bersenjata. Bila belajar MA, perlu ingat bahawa MA adalah untuk mempertahankan diri sahaja. Tapi kan, kepada yang masuk tournament, MA yang dipelajari hanya berbentuk sukan, maknanya tak sama macam yang tradisional yang menekankan tempur dalam pelbagai situasi dan keadaan.

MA ni macam bodoh aje, nanti gaduh, main hentam jugak...Sebenarnya kan, tujuan belajar MA ialah mempersiapkan diri untuk sebarang kemungkinan. Mana sama orang yang berilmu dengan yang tidak berilmu? Bila belajar MA, selalu guru berpesan cara terbaik ialah tidak melawan sekiranya boleh sebab nyawa lebih bernilai dari ikut hati nak terajang aje. Kalau dah terpaksa, dengan belajar MA, kita boleh elak risiko cedera dengan minimum sebab kita mesti tahu mana tempat nak pukul dengan berkesan dan cara pukul yang berkesan dari nak hentam dan tahu2 cederakan diri sendiri.

MA ni untuk samseng, itu pun tak benar. Yang aku tahu, MA banyak yang terhasil untuk mempertahankan tanah air. Komando 69 Malaysia diajar Silat Komando 69 untuk jaga negara kita.Thailand boleh jaga negara dari dijajah sebab Muay Boran yang berbahaya. Negara China dengan Kung Fu Polis untuk jaga keamanan negara. Bukan maksud kalau  belajar MA,  boleh pukul orang suka2 hati. 

MA tak relevan sebab zaman moden. Betul, sekarang ada senjata api yang membinasakan. Berapa kerat pula yang mampu beli? Ada jet pejuang, bukan semua orang boleh pandu. Ada polis, polis tak upaya jugak jaga 24 jam. Tapi itulah, ada sekolah MA yang cuma mahu ambil untung mengajar, bukannya betul2 nak ajar..jadi pilihlah kelas atau sekolah yang menawarkan harga dan perkhidmatan yang terbaik. Aku belajar Silat Gayung Malaysia masa sekolah menengah, tapi macam tak serius sebab kelab ni tak aktif sebab budak malas..jadi memang aku hati2lah nak cari kelas MA yang lain lepas ni. Apa2 pun, MA adalah salah satu ikhtiar kita untuk mempertahan diri. Kekadang aku sedih sebab kes rogol, perempuan senang cakap, saya terpaksa rela... adakah korang rela dijahanamkan untuk seumur hayat atau mati melawan? Yang kena buli pun sama. Lebih baik kita terkorban dalam jaga hak kita berbanding terus hidup dalam maruah tergadai.

MA yang popular lagi power! Keupayaan MA ialah setakat mana kemajuan kita dalam belajar, bukan sebab popular. Sebab, manusia tak sama. Teknik MA tetap sama, tetapi kekuatannya terpulang kepada pengamal. Bukan semua pengamal berupaya amal teknik sesuai dengan tenaga. Latihan akan ambil masa bertahun2. Ambillah masa dalam belajar sebab MA boleh dipraktikkan sepanjang hayat.

Aku nak  kongsi apa yg dah aku belajar.

Pertama aku ada belajar Silat Gayung Malaysia secara kelab sekolah. Masa itu, memang amatur habis, banyak benda aku tak faham. Bila habis sekolah, aku tak sambung sebab macam menyesal pun ada. Tapi input yang banyak aku ingat ialah dari segi senaman. Senaman dalam Silat Gayung pun tak susah sangat  macam Yoga dan sesuai untuk semua peringkat umur. Jadi, boleh jaga kesihatan.

Kedua, aku ikut kelab karate di Politeknik. Itu pun sebab pengaruh Kamen Rider. Tapi banyak jugak info baru yang aku dapat masa belajar walaupun sikit. Karate yang aku belajar ni aliran Goshin Ryu yang banyak tumpu serangan asas seperti tumbuk atau tendang. Secara tak langsung, belajar karate buat badan aku lebih gagah dan tahan lasak sebab latihan yang diterima sangat berat dan menyakitkan.

Dan, aku banyak terima secara informal dari abang aku yang sekarang jadi Navy. Dia ni pengamal Muay Thai. Muay Thai ni memang agresif dan berbahaya, sebab itu aku ada belajar sikit2.

Aku pun ada buat research sendiri pasal MA. Hasilnya, aku dapati banyak lagi gaya MA yang wujud. Aku pun pantau teknik diorang dan cuma masukkan dalam otak aku. Cara ini macam pemalas sikit kan?

Inshaallah, aku akan cari penguruan lain lagi untuk tambah pengalaman aku. Secara ringkas, aku memang suka MA. Dalam kita sibuk nak bina hidup, MA adalah pelengkap dalam bina hidup. Bayangkanlah, dalam belajar MA, kita akan kenal banyak orang. Dari situ kita bina ukhuwah dan tali saudara sesama manusia. MA juga boleh bantu kita untuk lebih yakin diri, bersemangat dan berdisiplin. Kita juga akan banyak belajar dari pengalaman dan dengar nasihat yang berguna di kemudian hari. MA membina rasa hormat terhadap kawan dan tidak gentar berdepan musuh.

Aku cerita sikit pengalaman aku dipukul oleh tiga orang durjana. Memanglah aku kalah sebab main tipu, tapi berkat MA yang aku belajar, aku tumbuk kepala penyerang yang mencekik aku dua kali dan hempas kepala dia ke dinding dua kali lagi. Masa diorang blah, aku tengok darah mengalir dari kepala penyerang yang cekik aku. Agak2 korang dia berani tak lagi dengan aku? Bukan memalukan mana2 perguruan, penyerang itu menggunakan silat dan aku guna karate. Dua lagi menyerang curi. Alhamdulillah, aku tewas tapi orang2 kampung respek aku sebagai budak berani lawan penjahat. Penjahat2 itu masih hidup di kampung, tapi Allah Maha Berkuasa, semua orang kampung benci dengan diorang.

Jadi kan, MA ini harus dipelajari sebagai satu pengalaman hidup. Bukan semua jadi master atau guru, namun pengalaman akan mematangkan kita. Aku dah pernah dipukul tetapi takdelah teruk sangat, berkat Allah kepada ilmu yang aku belajar. Gunalah MA untuk jaga diri, keluarga dan masyarakat.

p/s: Baru beli seluar boxing, lepas ni kena tukar balik sebab tak muat..Apalah nasib!


No comments:

Post a Comment