Wednesday 18 September 2013

Al Kisah Mimpi Aku

Sebelum aku pejam mata nak lelap, aku rasa macam sesaje je post benda nie.. Takde ape- ape pun cuma macam ada rasa cool + tanda tanya tentang diri sendiri. Adakah aku ialah seorang yang ada supernatural power? Ya Allah, ini kes ngantuk la nie...

Setiap manusia yang sihat akan tidur kan? Dan selalukah bermimpi? Maksud mimpi nie senang orang kata mainan tidur. Ada juga ustaz kata masa kita tidur, roh kita akan mula berjalan- jalan. Dan juga mimpi yang benar adalah juga salah satu cabang wahyu.

Tapi hati- hati ada juga mimpi di bawah pengaruh syaitan, itulah tidur tak berwuduk, doa tak baca , tiga Qul dgan Ayat Kursi mana pergi?

Aku nak anggap kuasa mimpi aku nie sebagai kata ujian jugak, sebab bila kita dah lebih updated dari orang lain, agak sukar juga kita nak bergerak bebas. Macam mana tu?

Mimpi aku kebanyakkan adalah tentang apa yang akan aku buat dalam masa hadapan. Mimpi buat perkara biasa kot macam makan kat kedai favourite aku, minum Neslo ke, makan nasi lemak ke, dan tahu- tahu aku buat perkara tersebut. Tapi, taklah sampai suddenly, dalam sebulan lebih baru berlaku, masa itu pun dah tak berapa ingat dan fikir pasal mimpi tu. Kira kes deja vu kata member aku.Kebetulan dia ni macam mudah nampak menda2 ghaib ni, itu yang aku kata dia tak bohong, sedara dia pun ada bagitau kat aku pasal ability kawan aku ni.

Ada kes mimpi yang eventually adalah satu petunjuk buat diri aku tapi aku tetap tertakluk bawah takdir sebab aku tak boleh ubah, cuma aku boleh bersedia je. Sebab aku ada mimpi pasal cikgu aku... Dia kata dia nak balik, aku tanya pergi mana, cikgu aku cakap dia nak balik tempat asal ( maksudnya dia nak meninggal dunia )  aku tanya macam mana dengan family dia, dia kata tak payah risau... Lepas itu aku kata tak apalah dan aku janji selagi aku hidup aku cuba ziarah family dia, dia kata tak apa, jangan jadi beban diri sendiri. Aku pun diam jelah kan, lepas itu aku bagi salam dan kata nanti kalau saya baik, saya jumpa ...  akhirnya dalam dua minggu lepas itu, cikgu aku dah balik... aku pun berani cerita sekarang sebab dah ok rasanya suasana ... mula2 takut jugak, tapi kawan kata takpela, anggap itu satu petunjuk.

Mimpi yang benar- benar takut pun ada, dan kebetulannya mimpi itu adalah imbasan dari masa lepas. Aku mimpi tengok mayat- mayat di kampung aku yang mereput, berulat dan semuanya ada kesan ditikam. Aku cerita kat mak, mak kata dulu kampung aku adalah tempat tentera Jepun menyeksa dan memancung orang, jadi tak hairanlah kalau aku bermimpi. Lagipun mak kata, aku dan kak long aku special sebab apa yang kitorg rasa selalunya terjadi.

Mimpi indah tak pernah terjadi dalam dunia nyata aku, tapi tak sangka mimpi itu adalah impian aku sebenarnya. Aku mimpi aku berada di satu tempat selepas aku mati diseksa orang jahat, tahu2 tempat itu adalah taman buat orang yang mati syahid, ada satu suara kata aku ni orang banyak dosa, tapi sebab niat ikhlas jihad kerana Allah sampai terkorban nyawa, aku di ringankan azab dan diberi keamanan lepas mati.. Selepas tersedar, aku tadah tangan dan berdoa supaya aku dapat keringanan masa hisab di akhirat nanti.

Mimpi lalai pun ada, rasanya sebab aku ni boleh dikata Mat Jenin jugak dalam angan2... ( hindari sifat ni untuk kemajuan bersama ) ... boleh pulak aku mimpi aku buat konsert solo ... tak tahu nak cakap apa sebab penonton semua nya member2 aku, diorg semua terlopong tengok aku... akhirnya ini hanya sekadar mimpi yang lalai... hai, apa nasib!

Dan paling terbaru dalam arkib mimpi ( apa punya istilah daa.... ) aku bermimpi bertekak  dengan seseorang yang pernah aku admire dulu ( eh tak sangka aku macam ini ) pasal apa aku tak ingat tapi bertekak punya bertekak, tak tahu ada seorang ustazah yang memang aku kenal masuk dan cakap " Man, elok- elok Man, kamu lelaki, dia perempuan.. ( takkan minat lelaki kot Mashaallah ) Aku cakap " Memanglah ustazah, tapi dia nie bagi saya macam jantan aje, dahlah muka macam Rosyam Nor!" Aku saja cakap macam itu nak gaduh lagi, tahu2 dia gelak sambil tutup mulut..

Aku tak tahu nak cakap apa sebab sekarang kawan itu ada lagi, cuba aku tak kacau dia dah sebab dia dah jadi macam ustazah,alim betul dia, takut pulak hati aku nak masuk berkawan lagi. Tapi bila hari jadi dia, aku tetap wish biasa2 aje, dia pun kata syukran... Aku malas dah fikir...

Sebelum tidur, pendek kata lindungi diri dari gangguan syaitan sebab kekadang syaitan saja buat mimpi best2 supaya tak bangun Subuh.

Most mimpi adalah macam satu tanda dari masa silam atau masa lepas, kekadang aku mimpi didatangi pendekar tapi mimpi tu bohong.

Aku sudi kongsi tips macam mana nak rasa kalau mimpi itu benar..

Pertama, sebelum tidur korang kena buang air dan bersuci dari hadas dengan ambik wuduk betul2... dan baca doa sebelum tidur,Ayat Kursi dan 3 Qul baca... dan tidur muka mengadap kiblat dan pastinya keadaan tempat tidur bersih dan ada sedikit cahaya... ( aku pantang tidur dalam gelap seratus peratus bimbang diganggu )... nak lagi pahala berselawat dan berzikir sampai tertidur...

Kalau ada bermimpi ke, rasanya Allah nak bagi ganjaran dengan mimpi itu kalau kita org beriman dan kalau mimpi buruk, sila lah bertaubat sebab kekadang Allah nak bagi teguran sebab Allah sayang...

Mimpi bohong kalau tidur kerana kenyang, tidur dengan hati yang lalai, tidur sebab letih dan tak bersuci....

Ini atas pengalaman aku lah, kalau nak lagi terperinci kena tanya ustaz2 yang terpelajar.

- Tapi kalau mimpi konsert itu terjadi, harap2 konsert yang tak lalai,-








No comments:

Post a Comment