Tuesday 3 September 2013

Mitos Botak

Aku ingat kan mesti kalau aku botak, mesti lebih kurang camni ( perasan )

Selalunya budak2 sekarang tak ramai yang suka buat fesyen ini. Sebenarnya aku ada pasang niat sikit, jadi aku mintak tukang gunting gunting No. 3 ala2 askar camtu. Hasilnya ramai yang terkejut! Tapi kan dengan fesyen camni, aku mula merasakan orang lebih memerhatikan aku dan nak tegur aku berbanding masa aku rambut belah tepi atau mohawk dulu. Nampaknya jadi glamer sekejap kan?

Tapi, bukan kali pertama aku fesyen cam botak nie. Masa darjah 1, bapak aku trim rambut sampai rapat kulit lepas tu tinggal jambul kat depan... jadilah macam budak siam aku.. hahaha. Lepas tu, masa Form 3, aku buat lagi tapi yang ini adalah paksaan abang aku... Kebetulan dia pun jenis budak skinhead, kira botak tu trademark dia lah, sampai aku pun dibabitkan sekali.. Apa da...

Kalau nak cerita sejarah kan, botak nie selalu natural bila orang dah berumur kan..Tapi nampak macam religious culture macam Buddha selalu ada sami2 diorang yang berfesyen botak. Mesti ada sebab diorg buat macam tu kan. Kalau dalam agama kita, kalau menyebut peribadi Rasulullah SAW, baginda dikhabarkan berambut hingga ke paras bahu, tetapi cuba kita fikir dalam ibadah haji ada  bercukur kan? Jadinya amalan botak ini pun ada tempat dalam agama kita.

Apa yang korang rasa bila tengok orang botak?

Bagi orang yang memang semulajadi kelihatan botak walaupun ada rambut, diorang nie biasanya tegas, ada sifat kepimpinan dan kelihatan agresif. Tapi kan, masa aku kecik dulu, budak botaklah yang paling dipandang rendah dalam geng. Budak sanggup bawa minyak rambut memahal lepas tu buat rambut Mohawk lah kan, baru nampak langsi. Senang cerita, budak botak ni orang consider bodoh la. Memang orang ejek aku kalau aku botak. Tapi masa Form 3, walaupun budak2 macam pandang rendah aku, tetapi cikgu2 macam respek aku botak masa itu. Maklumlah, budak yang taat cikgu macam lembu nie payah dah jumpa hahhaha...

Sekarang, dengan usia 21 tahun, aku yang berfesyen botak lebih mudah tertonjol tiba2, yelah kan, budak botak di IPTA boleh bilang dengan jari. Lepas itu, aku perasan ramai pulak yang nak tegur bila aku potong rambut style botak nie. Hidup aku pun tak banyak problem nak handle rambut.. sikat tak payah, shampoo jimat, air wudhuk mudah sampai kulit kepada, pakai songkok pun tak panas, berfikir pun ringan aje.

Negative tu ada bila orang cop yang botak nie biasanya penipu. Aku pun selalu jumpa orang botak yang penipu. ( tapi aku takde tipu ye ) dan biasanya ganas. Ye ke ganas? Hmm pengaruh drama kot, selalu yang jahat2 mesti kepala botak..


Sama la macam Malaysia kita, muka2 jahat famous mesti Botak kan? Boleh agak dah.. Pengaruh2 nie menyebabkan ramai jugak pandang rendah orang fesyen botak nie. Semenjak aku fesyen botak nie, jaga kat Poli aku belajar selalu je tegur aku pasal keluar masuk poli, aku pelik jugak apsal budak lain dia tak tanya padahal moto budak lain lagi mangkuk dari moto aku, attitude diorg lagi langsi, tapi aku juga tempat jaga nak tunjuk power. Rasa2 diorang dah agak aku join group merapu2 la tu.

Lagipun biasanya rockers simpan rambut panjang. Kalau yang selalu botak nie budak hip- hop. Aku layan gak lagu hip- hop tapi yang keras sikit la macam 50 Cent. Busta Rhymes pun boleh jugak.

Dan pastinya budak masuk askar ke, polis ke memang kena botak! Mak aku memang anti budak rambut panjang, kalau aku rambut panjang memang kena punya. Adik- beradik pun memang sama anti budak rambut panjang. Anak saudara aku sorang selamat sebab abang ipar aku tak suka botak, yang lain semua botak... Bagus2, takde sunyi sangat aku nie!

Bagi aku, fesyen botak nie mudah nak jaga kebersihan rambut la. Cuma memang kena sabar la pandangan orang yang pandang negative sebab kekadang ada juga yang anti polis/askar jadinya aku yg memang kelihatan macam polis nie disalah anggap sebagai seorang polis. Hai entahlah...

Satu lagi, fesyen botak mudah dikaitkan dengan kegiatan gengsterisme ( Ops Cantas tengah berjalan kena kang nanti ). Aku tak tahu nak cakap apa sebab kejahatan dan kebaikan tak pilih rupa. Sebab tu kita boleh dengar gosip anak imam pencuri, anak cikgu penyamun, pegawai poyo dan juga kisah luar biasa Bilal bin Rabah yang  memang kurang hensem di mata orang tapi mulia di sisi Allah.

Musuh tradisi org botak macam aku ialah si rambut Mohawk. Sebab biasanya pemilik rambut ni agresif dan selalu macam nak menunjuk dekat orang. Dan diorang nampak macam cunning dan lebih mahir menipu. Aku tak tahu hakikat sebenarnya tapi most yg aku jumpa style pacak memang macam ini.

Most budak kata cool, tapi bagi aku macam diorg adalah enemy 

Tapi, aku yang botak ini  actually kagum dengan org yg kerinting semulajadi sebab diorang macam tak sibuk sngat nak betul2kan rambut, cuma perapi rambut memang selalu je yg kerinting pakai. Kerinting pun nampak cam ceria aje. Style ini macam nampak misteri sikit ( selalu fikir apa yg tersorok di belakang rambut hahahha)



Curly is unique as long they use hair conditioner ahhaha

Kalau dalam angan2 aku ingat nak rambut macam ini tapi ianya kelihatan too scary or too shabby. Pernah juga try style ini, memang panas kot style cmni tapi rasa macam Rambo habis!

Kesian kat anak jiran, diorg cakap style macam ini dah macam hantu bila aku yg buat ahhahaha

No comments:

Post a Comment