Tuesday 1 October 2013

Pandangan Aku Orang Ketiga.

Assignment melambak, berani lagi bukak nak post sebab baru bangun tido dan  tengok FB, status dari page mana aku tak ingat tapi kan , aku macam ada terfikir campur terpandang dan terkena, ahahhaha.

Orang ketiga bukan maksud aku sibuk kacau rumah tangga orang, bukan ye.




Aku ada pengalaman tapi bukan sebagai suami ye, hanya sebagai seorang bapa saudara yang masih mumaiyiz dalam alam kedewasaan dan tak suka orang yang " sangat dewasa " ( belum pasti kenapa ).
Selalu aje aku handle anak saudara aku , siapkan pakai diorg, siap hidang makan, dan akhirnya tang pegi jamban pun aku yang teman walaupun fizikal aku pun tak mampu halang lipas atau syaitan di tandas kacau kalau tak baca doa masuk tandas atau Bismillah.


Di Malaysia ni, suasana masih lagi dalam kuasa lelaki even perempuan lagi ramai. Tengok Parlimen, perempuan berapa kerat? Dan kekuasaan wanita hanya pada benda yang dia miliki sendiri. Dalam kes di atas, anaklah. Sebab biasalah kan, bila dah jadi ibu, semua benda kalau boleh nak siapkan untuk anak- anak. Tapi kekadang boleh aku perasan akan keluh kesah apabila si suami tak nak langsung take care atas alasan ego maruah lelaki.

Sebagai seorang lelaki, ego boleh kata adalah senjata buat kami ( kalaulah ). Tapi kan, bila aku renung zaman dulu, memang lelaki tak sibuk menda ni tapi bila soal disiplin memang sharp! Tak mengaji, dushh! Tak mandi lagi, ambik sebiji!  Zaman sekarang pun bukan takde, tapi aplikasi dalam hal2 begini macam tak berapa laku sangat dah.

Ada satu keluarga yang tak peduli kan bapa nya yang sedang sakit. Memang macam derhaka, bila ditanya alasan semua orang tak tahu nak cakap apa. Keluarga ini kata, dulu ayah garang sangat , tapi langsung tak peduli hal kami, hal kami semua mak yang uruskan.

Rasulullah even sebagai seorang Rasul pun ada terlibat dalam sistem urus rumah tangga. Beliau pernah memasak, menjahit, dan mengurus anak.

Pada aku, memanglah tugas lelaki yang pegang title suami adalah beri nafkah. Cuba kita tengok pelaburan kita sekali- sekala sebab kena aware, seorang isteri hanya manusia biasa yang mesti ada time yang tak berapa efisien misalnya kalau yang bekerja. Bila tengok anak- anak buat perangai macam buat sepah, senang aje suami salahkan isteri tak jaga anak betul- betul.

Aku bukan nak jadi penyibuk, tetapi anak- anak sekarang cepat pandai. Bimbang dalam hati diorang nanti akan dendam dengan ayah sebab tengok ayah macam tak layan diorang. Dalam gambar itu, suami marah isteri, anak senyum. Maknanya nanti si anak akan jadi anak yang tak kenang jasa ibu sebab si ayah hanya tahu marah, anak pun rasa ibunya tak berguna sebab asyik dimarahi si ayah.

Bahaya tak kesan semua ini. Aku tidak lah kata suami mesti buat, tetapi cukuplah kalau sekadar membantu sedikit sebanyak. Apa salah mandi terus ayah dengan anak, dan ayah boleh sahaja dressing anak bersama isteri. Pasal menghidang makan aku pun kurang mahir tetapi pantaulah anak yang buat kacau masa menghadap rezeki, sebab pantang keluarga aku kalau main2 masa jamah rezeki. Iyelah, macam tak hargai rezekilah, dah ada makanan pun asyik nak main, mestilah terasa hati ibubapa yang penat siapkan makanan, anak masih nak main2 lagi.

Ada juga isteri yang tak bagi suami sibuk sebab dia tahu suaminya tak pandai, tapi kita tetap kena pantau. Manalah tahu, isteri asyik buat kerja, entah2 dapur terbakar ke, air mendidih ke. Paling tidak kena periksa barang yg isteri guna setiap hari, kurang ke rosak ke, kita terus pergi setel kan. Bagi aku, buat macam ini, kurang sikit risiko dipaksa pergi kedai oleh isteri sebab garam habis! Betul tak? Jimat masa buat kaki bola.

Aku pun bukan calon lelaki idaman tetapi harus tahu sebab aku lebih senang bersedia dan berdikari dalam pengurusan diri. Pendek kata kalau dah kahwin ( lambat lagi ) aku tak suka harapkan isteri 100 peratus kecuali dalam kes2 tangan keras, contoh menjahit memang aku tak pandai. Buat kaum wanita, kalau suami jenis tak suruh buat kerja pun, mesti juga ada handle sikit penampilan suami, tak kan tak boleh tolong gosok baju tanpa pengetahuan suami. Barulah suami tak terasa nak buat hal.

Jangan juga tinggal pasangan anda makan sorang,teman dan hidangkan walaupun kita tak makan. Ada orang pesan, kalau makan sorang, nanti syaitan suka hasut.

Dan tiada benda seperti " orang perempuan atau orang lelaki aje buat benda ni " bagi aku. Para lelaki juga setidak- tidaknya kena tahu sedikit sebanyak sabun pencuci apa yang bagus, jenama peti sejuk apa yang jimat elektrik, pasar raya mana banyak offer murah. Yang perempuan kena belajar sikit- sikit cara kilat kasut ,cara basuh kereta.

Dan yang utama, ini syarat yang aku tambah sendiri lah. Buat kaum perempuan, eloklah jadi pendandan atau perunding imej untuk suami anda. Jangan kita aje yang melawa, suami muka dan macam 9 bulan duduk bertapa dalam gua. Bagi aku, aku sedia mendengar komen dari ahli keluarga berbanding orang lain yang komen pasal penampilan aku. Kalau betul tak nak suami cari lain, cuba try potong kuku dia, dandam rambut dia, dan paling penting, aku rasa selalulah hadiahkan minyak wangi buat suami sebab bimbang bila suami sendiri beli minyak wangi, ada yang pengsan.

Dalam handle anak, janganlah berkira, nanti anak berkira dengan kita balik, baru kita tahu. Sama lah dalam kita handle ibubapa yang sudah tua, jangan berkira sangat, nanti Allah berkira dengan kita, baru kita tahu.


p/s : aku pernah dikritik sebab tak pakai minyak wangi, tapi bila aku pakai, kata bau hancinglah, terlampau kuat la, akhir sudah aku tanya, " tak suka minyak wangi yg aku pakai cubalah hadiahkan satu...."  dan aku dapat satu minyak wangi berharga  RM 200 , bau macam ladang bunga 100 ekar. Terima Kasih buat kakak aku.


No comments:

Post a Comment