Saturday 12 October 2013

Kenapa Aku Tak Hisap Rokok?

Sakit dah kepala bila diumumkan, harga rokok naik lagi buat orang yang hisap rokok. Rokok memang ada dalam radar semua insan yang bergelar lelaki, kalau perempuan tak tahulah pulak. Most memang adalah perokok. Budaya lelaki perokok memang ada dari aku kecil sampai aku besar.

Aku bukan perokok. Simple je.

Aku bukan anak orang kaya. Fikir balik, sekotak berharga RM 10 adalah sama dengan kos makan sehari aku.. ada lebih seringgit dua simpan.. Rasanya apa punca susah sangat nak ada duit? Rokok ni aku tak tahu sebab kalau diteliti kandungan rokok, rokok mengandungi kimia yang tak bermanfaat pun untuk tubuh..

Ini adalah pandangan peribadi aku terhadap perokok. Aku tengok yang hisap rokok ini selalunya kurang rasional. Tanyalah kepada penjenayah low class, mereka hisap rokok ke tak? Aku tahu rokok sebenarnya memberi tenaga tambahan disebabkan nikotin, tetapi sebagai balasan, kadar oksigen ke otak akan berkurangan sekaligus membunuh sel2 neuron otak. Ada orang yang tenang ketika merokok tetapi bila tidak merokok, sikapnya lebih agresif. Puncanya disebabkan ketagihan nikotin yang kuat akan merencatkan proses tubuh. Sama kesan dengan orang yang tak dapat menagih dadah.

Ada orang yang kutuk aku sebab aku tak hisap rokok. Bukan aku nak menyombong, tapi yang kutuk aku tu budak sekolah terlampau , keputusan SPM tercorot, naik EX5 beli ansuran, baju setakat bundle, kulit dahlah hitam pekat kalah Negro, mulut berbau, jalan tak betul, dan akhirnya orang itu dah masuk jel sebab tetak abang sendiri. Aku pun tertanya, siapa lagi bodoh?

Aku tak hisap rokok pun biasa juga dapat no 1 dalam kelas, SPM pun bolehlah sederhana, walaupun motor aku bukan moto glamer, tapi bapak aku beli cash insurans premium, baju aku ada juga merasa jenama mahal, kulit aku ada jerawat tapi taklah sampai hitam, mulut pun berbau kalau makan petai aje... Wah, siapa kah yang lagi malang nie?

Perokok pun suka je sharing is caring rokok, tapi mungkinkah boleh jadi ambil kesempatan? Ada kawan aku seorang hisap yang mahal, last2 dalam lima orang yg hisap rokok biasa2 asyik tapau rokok kawan yang mahal itu.... Then what when not only once, but everytime when my friend buy an expensive cigar?

Tapi aku perasan yang hisap rokok ni bijak- bijak semuanya berbanding aku. Yes, im not that smart. I just ordinary guy, always slack- off and troubles always looking for me.

Tapi bila bab kerja, aku juga insan yang engine slow ini terpaksa update RAM otak aku ke tahap maksimum....

Aku tak benci perokok sebenarnya, yang nak hisap, hisaplah sebab at least yang hisap pun mesti kerja kan... cuma menyampah bila tengok budak2 bawah umur hisap dgan rasa tak bersalah depan orang, depan aku... Kepala hotak kau orang! Mak Bapak bagi duit suruh belajar! Semua orang yang matang mesti setuju dengan aku even perokok sekalipun!

Jangan lah marah aku sebab mesti ada punca kan kenapa aku tak hisap rokok even boleh sangat....

Aku adalah mangsa trauma rokok dimana ada kes disebabkan rokok. Bukan aku buat tapi orang lain... dan mereka adalah budak bawah umur. Cikgu aku tangkap 10 orang hisap rokok, dan diorg semua dihukum dengan sangat dahsyat...  aku pun tak hisap rokok sebab itu...

Dan satu lagi, ini mungkin cuma dalam takdir hidup akulah... aku selalu tengok kesudahan hidup perokok yang malang dan berserabut... ini soal nasib... tapi bila dah tengok banyak sangat, aku pun trauma lagi.... ada yang jadi gila, ada yang ditembak mati polis sebab jenayah dan paling sadis , ada budak jatuh siling semasa menghisap rokok ketika  solat Jumaat.... budak tu tak mati, cuma gigi depan dia semua patah.... malang tu...

Yes, memang perokok sangat glamour... tetapi aku yang kebetulan adalah seorang pendengar gosip kaum wanita akhirnya tahu bahawa perokok memang jadi bahan umpatan.... kebetulan pulak yang hisap rokok tu memang bad attitude even dia berpangkat besar pun...

Itulah alasan kenapa aku tak hisap rokok... aku pun buat banding antara perokok dengan bukan perokok... hasilnya perokok memang kelihatan hebat tetapi rupa- rupanya fail jugak... dan bukan perokok memang aku kata macam takde apa- apa, tahu2 rupanya ada bakat dan kelebihan tersembunyi....

Sekali lagi lah, aku sebenarnya tak benci perokok cuma aku cuma hendak beritahu kenapa aku tak merokok. Tu je. Sesiapa nak hisap, hisaplah. Sebagai orang biasa, aku cuma mengharapkan supaya janganlah hisap banyak supaya dapat juga cover duit utk benda2 lagi penting...

Lagipun merokok bukan dalam sunnah Nabi... memanglah hukum makruh dan kalau dah nampaknya makruh, elok tak dibuat sebenarnya...


No comments:

Post a Comment