Saturday 19 October 2013

Korban oh Korban

Selamat Hari Raya Korban kepada semua.

Aku tak balik raya kali ini.. sebab apa aku kurang pasti. Yang pastinya final project harus disiapkan.

Untuk Raya Korban, aku biasanya agak lebih sikit happynya sebab raya ini lebih bersifat bersama. Sembelih lembu sama- sama kan.. Lebih meriah. Tapi biasanya aku tak sempat sambut sebab sibuk...

Aku pun sebenarnya tidak begitu makan daging. Sebab aku ni jenis simpati jugak. Kalau tengok lembu yang disembelih, memang aku tak makan langsung. Aku makan kalau yang siap dilapah tanpa aku menonton proses sembelihan. Memang macam penakut kan, tapi aku pernah menjaga lembu, jadi tak tergamaklah pulak tengok binatang yang kita jaga disembelih begitu sahaja.

Jiran - jiran aku ada juga lembu dan dibiar berkeliaran , maklumlah kampung. Biasanya orang menjauhi lembu sebab takut ditanduk, tapi aku macam National Geography, selalu mendekati diorang dan cuba berinteraksi dengan diorg dan juga capture diorg guna Nikon aku... Ciss takde subject lain ke nak capture?

Akibatnya, aku tidak suka kalau binatang disembelih, tapi ternyata kalau tak disembelih, cara untuk mematikan binatang seperti electric shock, poison atau headcrush lebih sadis... bahkan menyeksa binatang. Aku redha sahaja hukum Allah. Daging sembelihan Islam pun lebih sihat dan tidak berbau hamis.

Selalunya kalau kita nak kesan sembelihan yang betul mengikut syarak, bau hamis tidak begitu ketara dan daging kelihatan pucat sebelum dibasuh. Perasan tak? Kalau bau hamis terlalu kuat dan daging pun macam kuat kemerahannya, maksudnya darah tak habis mengalir lagi atau sembelihan dilakukan dengan cara yang salah atau tidak mengikut syarat sembelihan. Tapi aku sendiri pun belum pernah sembelih binatang... ini pun bapa aku yang bagitahu. Tapi dia selalu nya sembelih kambing.

Muda lagi, tapi aku juga ada sign for high blood pressure. Sebab itu aku kurangkan makan benda2 yg garamnya tinggi. Kalau aku makan Mister Potato, alamat terkeluar urat darah di tekuk dengan kepala aku... Nasiblah muda, kalau dah tua silap- silap pengsan.. masa derma darah pun, doktor cakap blood pressure aku memang tinggi. Daging bukan pilihan utama.

Kalau nak makan daging pun, aku makan yang rebus jer. Memang kata simple habis. Kalau buat masak lain, peninglah nanti.

Korban ini pun tidak langsung buat kita ingat orang yang kurang bernasib baik.

Sebab itu aku ni selalunya jiwang sikit bila tiba Raya Haji. Macam mana pulak orang yang tengah haji ye?

Ayam memang makan dah hasilnya sekali sekala jemu jugak..

Aku memang seorang penggemar ikan. Ikan tak glamour masa sekarang, ikan mahal, padahal rasa hairan juga. Sebab ikan dilaut bukannya sikit. Akhirnya macam - macam cerita, diesel mahal lah, orang tengahlah, harga tong ikan naik lah...

Hujung tahun ni, aku bercadang nak memukat ikan. Letak simple- simple aje, mesti dapat punya. Seekor dua pun jadilah.

Kalau menyebut hal ehwal haiwan ini, selalu aku memang macam National Geography. Tapi binatang yang biasa- biasa jelah. Aku pun biasa jumpa binatang liar tapi nasib baik tak jadi apa- apa. Aku rasa kagum bila aku mencelup tangan aku ke dalam sungai belakang rumah aku, anak ikan datang lalu macam takde apa- apa... Nasib baik jugak anak ikan, kalau bapak ikan tak ke nahas nanti.

Aku tetap hepi jugak beraya di rantau orang sebab at least kita dapat kenal orang. Oklah.

Inilah gambar yg aku capture dulu. Kebetulan pose lembu ni bagus. Lembu jantan ini garang tapi kalau jaga jarak, its ok.








No comments:

Post a Comment