Monday 4 November 2013

Maal Hijrah dan Spiderman.




Well, aku bukanlah taraf Dr. Zakir Naik pujaan hatiku dan banyak lagi kelemahan dalam diri aku ni. Apa- apa pun, tetap harus kuatkan diri.

Err.. Spiderman ada apa dengan Maal Hijrah? Ingat balik, ketika peristiwa Hijrah, Rasulullah SAW telah dikejar oleh kaum musyrikin Mekah yang ingin membunuhnya. Rasulullah berlindung di sebuah gua. Ketika itu, yg kejar tadi betul2 depan muka gua. Dengan kuasa Allah SWT, ditakdirkan ada satu makhluk yang buat sarang yang elok, dan buat yg kejar rasa bahawa Rasulullah tiada dalam gua itu.

Bukanlah Spiderman, lagi detail lagi. Labah- labah.

Makhluk berkaki lapan, matanya lapan, giginya banyak, geraknya lincah dan ada macam- macam spesis.

Spiderman adalah karakter fiksyen ciptaan seorang Yahudi bernama Stan Lee yang kerja di Marvel. Tak payah cerita apa kuasa Spiderman panjang- panjang, mesti dah tahu.

Dah masuk Muharram, aku sebenarnya agak excited masa kecik dulu kalau ada Maal Hijrah. Sebab mak pernah join nasyid masa family aku tinggal kat IPD Gerik ( orang polis lah ni ). Jadinya kalau ada Maal Hijrah, memang dapat tengok mak bernasyid. Dan dapatlah merchandise yg aku rasa unik seperti kalendar lambang huruf hamzah dan sarang lelabah.

Dulu, sambutan Maal Hijrah ni agak glamour dengan acara tilawah, kenduri kesyukuran. Sekolah fardu ain dulu pun ada anjurkan majlis sempena Maal Hijrah. Tapi masa itu aku jahil, satu apa pun tak pandai. Sekarang pun masih ternganga huhuhu...

Dulu memang kata gempaklah, sekarang dah slow down. Sebab nampak sekarang kehidupan dan makin sibuk, semua nak bercerita pasal duit, harta, politik, bola ( opsss, tadi bola Pahang menang, Kelantan kalah huhu ). Aku rasa berbahagia je masa Maal Hijrah dulu sebab even masa itu jahil, tapi boleh feel semangat persaudaraan dan happy- happy.

Aku harap panjang umur aku nak join geng masjid esok utk celebrate Maal Hijrah. Maafkanlah aku sebab kerana masalah dunia, aku dah lalai. Manakan tidak, tengok dunia makin retak seribu, aku pun susah sana sini. 

Aku pun bakal graduate nanti dan terciptalah satu penganggur terhormat buat sementara waktu, maklumlah dah tak kenal dunia dah sibuk study. Insyaallah murah rezeki aku nak terbang ke Sabah lepak kat rumah Kak Long aku. Nak makan lobster rasa- rasalah. Jangan marah ahhahaha...

Aku rasa nak kerja tahun depan kot. Tapi itulah kan, bukan senang nak kerja simple2. Aku target nak kerja event crew sebab org macam aku ni tak berapa hidup nak kerja pejabat. Baik kerja outdoor. Tapi minyak sentap , tapi aku naik motor memang rileks sikitlah.

Aku nie sebenarnya masih shock + bangang + terfana bila aku tahu bahawa gadis itu sudah disunting orang.... Tak adil! Itulah kan, aku ni tak pandai nak romance gaya Aaron Aziz, harap jadi secret admire jelah. Dahlah muka macam kawah di Bulan, oh kejamnya.

Aku ( dah berapa banyak aku da.... ) redha ajelah sebab rasanya aku pun tidak dapat menjanjikan bahagia bila hidup sendiri pun dah azab, nasib baik Allah tetap bagi aku hidup, maka haruslah bersyukur. Mak hidup lagi, anak saudara aku pun syukur semua ingat dekat aku. Maybe bila dah umur 30 kot, barulah fresh sikit nak pikir soal relationship kan. 

Maal Hijrah kali ini, aku tetap merasa kerinduan di waktu dulu. Aku pun ada macam Spiderman problem. Problem Spiderman ; bijak tapi malas, kurang bertuah dalam hidup, kehilangan orang yang dihormati dan disayangi, hidup bertarung dengan musuh yang serba jahat, dan diabaikan oleh cinta. 

Tapi Spiderman juga ada untung macam aku. Kami ada kawan yang sudi membantu atau paling tidak pun memahami. Dan orang yang hebat juga sentiasa ada utk tunjuk jalan kepada kami. 

Cuma aku tak mahu pakai kostum ketat dan pastinya aku kurang memakai merah terang.

hehehe, aku harap semuanya akan berjalan ok je. 

" Luqman, take a chill pill! "

p/s : gian nak balik rumah.. adui... 











No comments:

Post a Comment