Thursday 28 November 2013

Aku Hanya Seorang Lelaki Desa.

Tahun 2013 dah nak habis sebulan lagi... Terlebih dahulu, aku umumkan bahawa aku dah jadi " penganggur terhormat " dengan jayanya. Well, aku rasa nak lepak - lepak dulu, tahun depan baru kerja dulu, nak sambung memang otak aku dah jem habis, tak boleh belajar dah, duit dahlah kurang, sabar jela.

Apa tak sukar hidup bila aku nie jenis langkah tak panjang macam bebudak lain, budak lain semua dah mantop, aku ternganga - nganga lagi nak mencari tapak hidup. Suasana pun dah jadi kelam kabut, tapi kan dah nama manusia, tak kan lepas punya dari suka duka.

Dulu masa kecik, aku sebenarnya dibesarkan di bandar, tapi memang tak kenal sesapa pun di bandar tempat aku membesar. Bila masuk sekolah menengah, aku tinggal kat asrama dan jadi kepala budak2 kejap. Tapi, memanglah tak lepas aku dari kampung aku.

Aku sendiri tak tahu apa sangatlah sebab aku tinggal kat kampung. Sekarang, aku tolong mak aku berniaga. Esok dah kena bungkus sate 100 cucuk weh... Memang aku ni jadi pembantu. Aku tolong bapak sedara aku jaga kebun, menebas belukar dan jadi komando kejap sebab bru singgah rumah waris yang terletak dalam hutan. Seronok tapi tough der!

Lelaki desa oh lelaki desa!

Aku memakai baju buruk , menaiki moto buruk, dan berwajah buruk ( nasib badan ).

Buat masa sekarang, aku memilih untuk lepak kampung mungkin sebab mak aku kot. Biasalah tolong- tolong mak. Aku pun bertindak jadi PA dia dalam perniagaan sebab aku ada ambik course Keusahawanan dulu, tapi tang akaun dia jaga, aku jaga management. Syukur, ada rezeki juga even berniaga kampung- kampung.

Kampung aku takdelah special sangat, duduk sini pun bergelut dengan budak2 bangsat baru nak up, dah pandai nak sound org tua. Kalaulah aku ni gila sangat, dah lama aku langgar diorg. Aku pun agak- agak jugak, aku ni ada pelajaran even tak tinggi, aku tak mahu gadai masa depan aku hanya untuk orang yang takde masa depan. Iman di hati derrr walau di luar macam mangkuk.

Ada juga ketenangan di sini sebab semuanya tentang aku ada kat sini. tenang tang mana tu aku tak tahu, tapi aku rasa taklah begitu blur sangat. Aku ni jenis tak suka tunjuk personaliti terang2 kat org, jadinya kat tempat aku study, hanya dua tiga orang aje yang kenal atau ingat aku. Balik kampung, semua nak angkat tangan bagi salam. Takdelah mengharap sangat tapi suka jugak.

Bila banding dengan member, memang aku rasa rendah diri. Most kawan aku anak orang kaya, memang aku tak putus kawan , tapi untuk nak sama level dengan diorang, sangat susah aku rasa. Kalau member yang sama miskin baru line cantik nak sembang hal2 anak kampung. Agaknya, budak2 sekarang yang retinya BF/ GF, motor dan bajet hot. Payahlah aku nak kenal budak layan hal2 tanam pokok, buat kuih, jaga angsa, ikan puyu lagilah.

Tapi, aku bukanlah kolot sangat sebenarnya. Aku ni jenis carefree jugak even sikit2. Selalu aje aku carikan resepi dari google nak kasi kat mak aku. Bapak aku pulak mintak tolong carikan tempat jual kereta secondhand kat Mudah.my. PC kakak2 aku pun aku yang run maintence kalau aku lepak umah diorang. Untuk abang aku, aku suka sembang hal keselamatan negara dengan dia, rasa macam kitorg ni GI Joe je.
Bayangkanlah , kalau tak jadi navy, kita tak akan tahu apa maksud destroyer, armada, tapi aku faham ( sila main Call of Duty ).

Aku pun layan gitar dengan kawan bapak aku, terperanjat bila keluar lagu " One Love " Bob Marley dan kitoorg sama2 nyanyi. Berapa kerat sangat yang layan old stuff. Aku rasa aku pun takdelah classic sangat. Aku try nyanyi lagu Pitbull, uishhh masuk jugak.

Bila sebut hal perempuan ni yang aku jadi hilang semangat. Teringat dulu masa sekolah, ada perempuan je memang startlah jadi macam Jim Carrey, melawak tak henti- henti. Aku ingat sekarang perempuan tengok aku macam tengok beruang tengah mencari makanan dengan muka yang bengis... or in worst case scenario, sebuah lori sampah... Besar, bertenaga, digeruni oleh kenderaan lain, dan selalu tolong lupuskan sampah, cuma buruk...

Tambah lagi dengan aksesori yang membuat perempuan rasa aku ni sebenarnya Freddy Krueger. Parang untuk menebas rumput saja cukup untuk menghalau mereka ( kesian diorg takutkan parang, bukan takutkan aku ). Takkanlah aku nak pakai mekap pulak....

Takpelah dulu, aku pun tunggang langgang jugak sekarang, hampir karam, nasib baik ada orang sudi baiki.
Kalau tak, mereput sorang2, takde sape peduli.

Aku masih dalam pencarian kerja huhuhu... paling tidak pun aku rasa aku boleh kerja kat event management. Dulu pun biasa je atur majlis. kalau dapat, memang aku kerja sepenuh hati.

Dan sebagaimana aku nampak,kerja kampung ada pulangan lumayan jugak asal rajin. cuma tak glamour lah sikit. Kerja kat bandar nampak aje glamour, tapi susah tanggung sendiri, bila senang ramai pulak nak tumpang sekaki.

Hai, begitulah erti hidup di desa. Mungkin aku terpaksa merantau bertahun- tahun di bumi orang dan suatu hari aku kembali dengan seribu kejayaan. Yang pasti, aku tak mahu jadi batak hot hanya sebab pernah tinggal di rantau orang. Antara American Ice Cream Soda dan Pepsi, aku pilih American dulu, antara sate dan KFC, aku pilih KFC dulu.

Satu je benda pasal aku yang agak kolot sikit. Kalau tak berjumpa nasi sehari, pizza, kek, cheeseburger takde makna di mata aku. Makan nasi dulu.




No comments:

Post a Comment