Tuesday 21 May 2013

Antara Dua Darjat: Satu Aduan, Moga Illahi mengerti...

#kisah haji bakhil kita reload kemudian,aku rasa cerita ini yang agak terasa di hati aku.#

" Lihat darahmu dan darahku!"

Asal malam je, mulalah hati bujang + forever alone aku ni gatal tangan.Tahu tak cerita apa kat atas?
Inilah cerita P Ramlee, Antara Dua Darjat. Bukan aku nak ulas pasal sinopsis filem, aku ada satu aduan pasal apa sebenarnya cerita ini.

Aku sedar aku ini cuma sekadar " a simple Malay man" ( ayat Ip Man). Dah lah  countryman, fesyen retro pulak tuh! Handphone takdelah BB ke robot ke, nokia aje. Nak jadi cerita, budak2 kampung lain ada geng memasing, aku? Taip taip taip ehhehe...

Siapa sangka kan, dalam Malaysia yang dah masuk Wawasan 2020 kalau jadi, masih wujud golongan yg suka beza2kan taraf orang yang kampung serta miskin macam aku nie. Aku nie rasa macam nak lempang orang pun ade.Wei apahal pulak nie..

Rileks dulu. Aku sebenarnya sedey + marah = rebel.Puncanya sebab adanya org2 yg suka main perbezaan yg terlalu bodoh dan tak matang untuk dicanangkan.

- bila orang kata kita boros padahal kita belanjakan untuk kebaikan keluarga
- bila orang kata kita jahat padahal entah apa jahat kita buat
- bila orang kata kita didik anak saudara macam didik lembu
- bila orang kata kita keturunan tak baik
- bila orang kata kita anjing, Yahudi, kafir....
- bila orang kata kita penipu dan penindas
- bila orang kata ....benda2 yg tak patut ....

Reaksi memula memanglah gelegak kan,tapi fikir2 balik.apa jadi?Aku gelak puas2 sebab aku kesian dengan orang yang skeptical dan sarcartic macam ini.

Kalaulah aku sibuk nak layan dan jawab menda2 ni, sampai meninggal pun tak sudah.Orang boleh kata tapi kata2 tak akan menggambarkan apa2 yang jelas selagi kita tak tengok sendiri.

Aku bertanya kepada mereka semua ,mana hadis kata tak boleh belanja untuk keluarga?Mana ayat -ayat yg boleh cop aku jahat macam Abu Lahab?Mana bukti aku didik anak saudara macam lembu?Mana hitam putih DNA kata keturunan tak baik? Pernahkan ada gambar footage aku pergi ke synagogue?Ada resit tak kata  tipu duit?Dah apa lagi nak buktikan atau cadangkan aku ini begini,begini?

Bila difikirkan balik, semuanya sebab macam yang aku cakap tadi. A simple Malay man. Yg amat menyedihkan lagi bila aku dibezakan/diantikan/dianjingkan oleh orang yang berbangsa sama dan beragama sama. Pelik bila difikirkan bahawa kita telah menjadi a nation burden atau beban masyarakat walhal aku tak pernah buat apa2 yang mengganggu gugat sesiapa.

Asyik ulang skrip yang sama.MISKIN! 

Namun begitu, Allah kata jangan berani kira kita beriman sedangkan belum diuji.Ada ayat al-Qurannya, tapi aku lupa..( Maafkanlah hamba yang asyik lupa ini...)Kalah salah minta betulkan...

Jalan menuju ke hadrat Illahi hanya satu, namun kenapa kita telah " terlalu bijak " mencipta simpang2?

Jangan kita cuma tahu gantung kalimah Allah, Muhammad tapi kita tak rasa gentar atau malu ingin bermaksiat!
Gantung gambar2 orang alim, tetapi kita tak pernah jadi alim...
Mengaku Syed,mengaku cucu cicit ulama besar tapi perangai mazmumah asyik bersarang..
Apakah solat kita ini,ibadah kita ini benar ingin menuju Allah atau kita anggap itu rutin sama macam makan,minum,tidur?

Aku tak katalah aku perfect sampai tak boleh tegur atau nasihat.Tapi ,dengan 21 tahun kehidupan ini, telah dapat aku kenali yg mana ikhlas atau hanya ingin sindir. Tapi aku akui bukan senang untuk kita tahu dengan sekali dengar aje.

jujurnya, aku bukan ustaz atau maulana mengajar agama, Allah jualah yang izinkan segala akli dan nakli masuk dalam sanubariku.Memang aku akui aku bukan Musliman yang terbaik. Sebab itulah Allah menguji untuk tahu keteguhan hati dan iman...

Aku tetap bersyukur kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Penyayang. Orang kata aku anjing, sedangkan dia bebas bermaksiat dan galak membuat dosa besar. Orang kata aku Yahudi, di saat mereka mabuk dengan tembakau,pil khayal dan jadi mat rempit. orang kata keturunan aku tak baik, sedang mereka pening kepala dengan anak lari rumah, anak tak dengar kata dan cucu tak sah....Masyaallah,betapa besarnya hinaan dari-Mu...

tidak semua orang begitu. Aku berterima kasih kepada jiwa2 yang tenang menerima kehadiran aku, yang memberi nasihat walau ada ketika aku berkasar,last2 sedar jugak.

#dah jadi skrip dah.panjang sgat!ambillah pengajaran dari kisah hidup aku ini.Rasanya aku tak hina sesape kan?jadi anggap ia pedoman..sebab mungkin ilmu bukan sahaja dari pengajian, tetapi pengalaman...#






No comments:

Post a Comment