Wednesday 14 August 2013

Aku dan Kahwin.


*Kredit buat Brader Hamka KeretaMayat yang menginspirasikan aku untuk bersama hurai topik murni ini. Digalakkan rujuk ustaz yang sahih untuk lebih kepastian... tapi kalau nak tengok sape Brader Hamka sila lah check link nie..*

http://keretamayat.blogspot.com/

Bila menyebut perkataan ini, ada yang senyum, ada yang gembira, dan ada yang start garu kepala.

Yang ini bukan sahaja yang belum pun teringin, sampai yang sudah pun masih teringin biarpun diancam periuk belanga melintang angin..

KAHWIN atau bahasa suratnya dipanggil pernikahan.

Bila disebut kahwin kepada seorang bujang macam aku, aku cuma tahu angguk dan geleng. Umur 21, kerja takde, rupa dah lah buruk macam Gaban, harap perut aje maju ke depan ( hihihi maafkan aku )..

Masa kecik dulu, selalu aku ingat kahwin nie macam pergi makan- makan aje. Mak aku kata aku nie biasanya tak suka datang majlis kenduri masa kecik dulu. Aku rasa sebabnya ialah aku tak suka berada di khalayak umum ( dah macam anti- sosial ). Bila dah besar nie, aku sudah mula mengerti kenapa ada sangat kahwin ini kan? Haha, i know what they did last night... Abaikan saje ayat nie.

Apakah ciri2 atau kelayakan untuk berkahwin? Lemah sendi bila dengar soalan ini. Itulah, aku ini orang yang jahil, sebab itu susah nak bawak agama ( huhuhu ). Yang wajib berkahwin apabila mereka sudah mampu dari segi zahir dan batin serta dikhuatiri terjebak dalam zina. Aku nie baru nak kenal agama, tak kanlah mudah2 boleh berkahwin kan?

Walau apapun , aku sebenarnya agak kebingungan bila orang kata nak kahwin nie memang mahal! Apakah sebenarnya punca mahal? Harga barang naik? ( Agak tepat di situ )

Mari kita tengok asal salasilah kahwin ini untuk apa sebenarnya. Rasulullah SAW menggalakkan umatnya berkahwin untuk menambah bilangan zuriat Islam di muka bumi ini. Betapa kuatnya kepentingan kahwin sehingga Rasulullah meriwayatkan siapa umat yang tak mahu kahwin, bererti dia bukan dari kalangan umat.

Sudah lumrah manusia yang pasti hidup berpasang- pasangan. Jadi, bila cerita soal kahwin ini, aku hanya bersederhana kerana keadaan diriku yang serba naif dan jahil pasti menyusahkan orang nanti. Dapatkah aku bimbing seorang isteri bila diri sendiri pun dalam kelam kabut akibat digoncang dunia? Sastera lah sangat huhu...

Buat lelaki umumnya, selain melihat kepenuhan dalam hal2 agama, bagaimana pula dengan kisah di dunia? Bila kahwin, tanggungjawab lelaki sangat besar kerana terletak di bahu dia segala kuasa memimpin dan mengatur rumah tangga. Semestinya harta dan ilmu kena lengkap di dada.

Buat bakal2 penerus sunnah dengan berkahwin, sebagai seorang pemuda biasa, ingin aku menasihatkan diri sendiri dan juga kita semua dalam menjalankan ibadah ini. Bila kita menetapkan ingin berkahwin, syaitan dah start gundah gulana sebab nampak anak Adam dah cari azam elak maksiat, bila sudah ijab dan kabul, menangislah syaitan sebab syaitan tahu perkahwinan adalah gedung pahala. Maka, bila sudah mampu dah cukup syaratnya, wajarlah dipercepatkan ( kita je asyik nangis sebab dosa, try bagi syaitan pulak menangis ).

Pesan aku, kalau kita mencari harta disebalik kahwin, kita akan kecewa sebab harta tak akan ada selamanya. Kahwin kerana bercinta pun tak dapat jamin kerana manusia pasti akan mati suatu hari nanti
 ( keretamayat pasti dinaiki tanpa ragu2 lagi ). Ikhlaskan hati kerana Allah, nescaya Allah bantu kita dalam perkahwinan.

Soal mahal murah, biarlah kena dengan hati budi. Apa erti nikah mahal2 tapi bahagia susah sekali nak dapat. Biarlah dunia nak kata kita miskin sebab kahwin murah, asal kita tunai tanggungjawab dalam rumahtangga, itu lebih baik. Aku pun tak tergamak juga kahwin biasa2 aje, tapi biarlah kena dengan batasan diri kita. Restu ibubapa memang penting jangan diabaikan.

Paras rupa ini memang betul ada penarik dalam jiwa kita manusia, kekadang bila fikir bertahun2 akan datang adakah pasangan kita akan still maintain macam sekarang. Aku sekarang nie pun dah buruk ( merendah diri), macam mana agaknya 10 tahun akan datang?

Jujurlah aku cakap,sebagai seorang lelaki yang penuh dengan onak duri hidup ( sensitif juga aku ), aku pun tak berani demand lebih2 macam mana bakal isteri aku nanti. Dulu pun pernah  terluka, mestilah susah kan?

Bunyi macam gatal aje aku nie kan? Bukan apa, untuk sedari diri aje. Elok aku perbaiki amalan aku kan... Aku pun bukan kelas2 imam ke ustaz apa, tapi kalau dah nama Islam mestilah beramal dengan cara Islam, betul tak?

Dalam usia aku nie, masih banyak ruang. Orang ajak pergi kenduri pun gembira dah. Hahahaha, memacam aku nie.

*Dengan ini kita cukupkan dulu. Disebabkan ramai bersembang pasal kahwin, barulah rasa nak komen jugak.. kalau tidak memang malas pun nak cerita. Kalau boleh, aku nak tulis pasal hobi dan kerjaya pulak!*











No comments:

Post a Comment